Jak zrobić rzut prostokątny

Jak zrobić rzut prostokątny

Rzut prostokątny jest stosunkowo prostym ćwiczeniem w tworzeniu map. Polega na wykonaniu siatki prostokątnych komórek o równych rozmiarach. Nie jest to oczywiście idealny kwadrat, ale stanowi bardzo bliskie przybliżenie. Skala mapy jest wygodną jednostką miary: jedna jednostka powierzchniowa na jeden stopień. Jednak nie obejmuje to drobnych punktów wymiarowania poszczególnych komórek, lub określania względnej wielkości siatki. Na szczęście oprogramowanie sprawia, że jest to proces bezbolesny.

Istnieje wiele różnych rodzajów projekcji, z których każda ma na celu zachowanie jakiejś właściwości geometrycznej. Dobrą zasadą jest nie tracić czasu na dany typ, jeśli można użyć dokładniejszej i wydajniejszej metody. Wybór lepiej dopasowanego typu projekcji do konkretnych potrzeb może pomóc utrzymać czystość i wyrazistość kartografii. Jednym z przykładów jest projekcja polikoniczna lub pseudocylindryczna, która jest najlepiej wykorzystywana do porównywania rozmiarów różnych obszarów na mapie.

Projekcje cylindryczne są często używane w mapach świata. Kontury te są łatwo rozpoznawalne dzięki prostym południkom i równoleżnikom. Są one również przydatne, gdy trzeba wykonać odległości lotnicze od centralnego punktu. Ponadto, są one dość dokładne dla ich przeznaczenia. Jeśli nie wiesz co robisz, możesz skończyć wyświetlając niewłaściwe mile lotnicze lub kilometry od miejsca docelowego.

Rzuty pseudocylindryczne są podobne do cylindrycznych, ale mają tendencję do wypełniania całego prostokąta zamiast tylko środka. Rzuty pseudocylindryczne mają na ogół kształt beczkowaty. Mogą też mieć równo rozłożone południki. Użycie pseudocylindrycznej projekcji do następnego projektu mapy może zaoszczędzić Ci konieczności robienia wszystkiego od nowa.

Rzut stożkowy jest podobny w tym, że opiera się na idei zwiniętej kartki papieru dotykającej Ziemi. Jednak w przeciwieństwie do cylindra, stożkowa ma standardową równoległość dla prawdziwej skali. Dzięki odpowiedniemu zestawowi parametrów można tworzyć własne rzutowane układy współrzędnych z najlepszymi cechami obu światów. Jako bonus, projekcje stożkowe nie są tak podatne na najgorsze z regionów polarnych. W prawdziwym świecie można je również wykorzystać do stworzenia mapy Stanów Zjednoczonych za pomocą jednego kliknięcia.

W zależności od Twoich wymagań, możesz również rozważyć użycie projekcji równokątnej. Chociaż nie jest tak gładki jak stożkowy, nadal tworzy użyteczną i elegancką mapę. Aby to osiągnąć, będziesz musiał być w stanie rozróżnić dwie półkule. Będziesz także musiał obliczyć centroid swojego obszaru zainteresowania.

Najlepszym sposobem na określenie, która z tych projekcji jest najlepsza dla twoich potrzeb, jest ustalenie, co zamierzasz zrobić z mapą. Po uzyskaniu odpowiedzi na to pytanie, można użyć informacji, aby wybrać najlepszy z grupy. Alternatywnie, można wziąć przykład z najlepszych światów, aby opracować własny system współrzędnych, który może być nieocenionym narzędziem przy próbie zlokalizowania zaginionego członka rodziny lub złapania lotu.

Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *